Historia General del Pueblo Dominicano Tomo VI

756 Popular Music and Identity since the Nineteenth Century N otas 1 This chapter incorporates material published in Paul Austerlitz, Merengue: Dominican Music and Dominican Identity , Philadelphia, 1997. 2 Hugo Antonio Ysalguez, «El merengue tiene su origen enÁfrica», Ahora , Santo Domingo, Año XIV, No. 630 (8 de diciembre de 1975), p. 51. 3 Martha Ellen Davis, Afro-Dominican Religious Brotherhoods: Structure, Ritual, Music , doc- toral dissertation, University of Illinois, 1976, pp. 78-82. 4 Ibíd., pp. 82-87. 5 Ibíd. , p. 197. 6 Ibíd., p. 287. 7 Curt Sachs, World History of the Dance , New York, 1963 1937, pp. 414-424. 8 Jean Fouchard, La méringue, le danse nacional de Haiti, Pétion-Ville, 1988, pp. 96-97, 111. 9 Sténio Vincent, La République d’Haiti: tell qu’elle est . Brussells, 1910, pp. 271-282; Constantine Dumervé, Histoire de la musique en Haiti , Port-au-Prince, 1968, pp. 207-212; Jean Franck Saint-Cyr, «La méringue haitienne», Revista Inidef , vol. 5 (1981-1982, pp. 62-74. 10 Alejo Carpentier, La música en Cuba , La Habana, 1961, pp. 71-78. 11 Flérida de Nolasco, Santo Domingo en el folklore universal, San Cristóbal, 1956, p. 338; Emilio Rodríguez Demorizi, Música y baile en Santo Domingo , Santo Domingo, 1971, p. 129. 12 Edgardo Díaz Díaz, «La música bailable de los carnets: forma y significado de su reper- torio en Puerto Rico (1877-1930)», Revista Musical Puertorriqueña, vol. 5, number 1 (1990), p. 12. 13 Ibíd., pp. 10-11. 14 Marisa Rosado (ed.), Ensayos sobre la danza puertorriqueña , San Juan, 1977; María Cadilla deMartínez, «La histórica danza puertorriqueña en el siglo XVI y sus evoluciones», Revista Musical Chilena , vol. 6, number 37 (1950), pp. 43-77; Ángel Quintero Rivera, «Ponce, the Danza, and the National Question: Notes Toward a Sociology of Puerto Rican Music», in Cimarrón , vol. 1, number 2 (1986), pp. 49-65; E. Díaz, «La música». Peter Manuel, «Puerto Rican Music and Cultural Identity: Creative Appropriation of Cuban Sources from the Danza to Salsa», Ethnomusicology, vol. 38, number 2 (1994), pp. 249-80. 15 Luis Felipe Ramón y Rivera, La música popular de Venezuela , Caracas, 1976, p. 85. 16 Cristóbal Soto, «No se ha caído el merengue caraqueño», Revista de la Fundación Bigot, vol. 27 (July-August, 1993), pp. 42-43. 17 Ulises Francisco Espaillat, Escritos de Espaillat , Santo Domingo, 1909, p. 61. 18 José del Castillo and Manuel A. García Arévalo, Antología del merengue, Santo Domingo, 1989, p. 17. 19 Rodríguez Demorizi, Música y baile , p. 115. 20 Alan Merriam, The Anthropology of Music , Chicago, 1964, p. 242. 21 Rodríguez Demorizi, Música y baile , p. 136. 22 Ibídem.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI0Njc3